lördag 10 januari 2015

ESRA

Om Esra
Esra föddes i Babylon av judiska föräldrar under judarnas fångenskap där. Förutom att han var präst och skrivare var han även den persiske kungens rådgivare i judiska angelägenheter och när det gällde planen för judarnas återvändande till Jerusalem. Den persiska regeringen var tolerant mot andra religioner men krävde ordning och auktoritet. År 458 fick Esra därför i uppdrag av kung Artaxerxes att leda en större grupp judar tillbaka till staden med uppdrag att organisera de religiösa förhållandena och judarnas liv.(Från Bibelfakta. Läs mer HÄR.

10 minikommentarer från Esra bok (PB):

Från Gamla Testamentets Historia (PB)

KAPITEL 12 – FÅNGENSKAPEN I BABYLON


Innehåll
År


586
Fångenskapen börjar
Hesekiel och Daniel i Babylon
Dan 1:1-7
Hes 1:1
539
Första vågen av hemvändande
Serubabel, Haggai, Sakarja
Esra 1:1-4
515
Templet invigs

459
Andra vågen av hemvändande
Esra återaktualiserar Lagboken
Esra 7:14
445
Tredje vågen av hemvändande
Nehemja och Esra
Återuppbygger staden och stadsmuren
Förnyelse av gudsrelationen
Neh 2:1-10


Fångenskapen

    Då Jerusalem föll 586 f.Kr. fördes en stor del av befolkningen bort till Babylon. Men fångenskapen i Babylon var inte som fångenskapen i Egypten, där folket levde som slavar. I Babylon hade judarna rörelsefrihet och frihet att bo och arbeta efter eget val.
   Men längtan efter Kanaan, Jerusalem och Templet var stor. Folket upplevde en stor sorg och kände sig religiöst vilsna då man inte längre kunde offra och tillbe i Templet:
Vid Babylons floder satt vi och grät, när vi tänkte på Sion….hur kunde vi sjunga Herrens sånger i ett främmande land?”  (Psalm 137:1+4)

Maktskifte i Babylon

    Fångenskapen i Babylon varade inte så länge. Ca 50 år efter att fångenskapen hade börjat hade den babyloniske kungen ett gästabud och då såg han en handskrift på väggen: ”Skriften lyder: Mene mene tekel u-farsin. Och så skall orden tydas: Mene – Gud har räknat ditt rikes dagar och gjort slut på det. Tekel – du är vägd på en våg och befunnen för lätt. Peres – ditt rike har delats och givits åt meder och perser.” (Dan 5:26-28). Samma natt förr Babylon i för Perserna.
    Perserna hade en annan ockupationspolitik än babylonierna. I stället för att använda energi på att behålla folken i fångenskap, lät man folken bo i sina egna länder och hålla på med sin egen religion. På det sättet var de ockuperade folken relativt tillfreds med tillvaron och skapade inte en massa problem för ockupationsmakten. Detta resulterade i att judarna kunde börja återvända till sitt land. Det hände i tre olika perioder.

Den första vågen av hemvändande (539 f.Kr.)
    Kungen i Persian, Kyros, kungjorde att alla israeliterna fick lov att vända tillbaka för att bygga upp Templet i Jerusalem (Esra 1:1-4). Serubabel, en ättling till David och sonson till kung Jojakin, blev ledaren för denna grupp.
     Så snart de kom tillbaka till Jerusalem började de bygga upp altaret och lägga grunden till Guds hus. Men samaritanerna, som inte fick vara med om återuppbyggnaden, motarbetade arbetet och arbetet på Templet avbröts under några år.
    Men profeterna Haggai och Sakarja inspirerade folket att på nytt sätta igång med återuppbyggnaden av Templet.
Läs Hagg 2:4-5 och Sak 4:6-9
    Templet blev invigt år 515, ungefär sjuttio år efter att det tidigare Templet blev förstört.
    Men många av judarna vände inte tillbaka omedelbart, och i Esters bok finner vi berättelsen om hur drottning Ester räddar judarna från ett försök till jude-utrotelse i Perserriket. Till minne av detta började judarna att fira Purim-festen.

Den andra vågen av hemvändande (459 f.Kr.)
    Esra var ledaren för den andra vågen av hemvändande judar. Han sändes till Jerusalem av perserkungen Artaxerxes med uppgift att förkunna Guds lag skipa tätt i landet (Esra 7).

Den tredje vågen av hemvändande (445 f.Kr.)
    Nehemja var munskänk hos kungen i Persien. Då Artaxerxes såg hur Nehemja sörjde över förhållandena i Jerusalem, fick Nehemja lov att vända hem för att bygga upp stadsmuren (Neh 2).
    Då Nehemja, tillsammans med folket som följde med honom, hade kommit fram till Jerusalem och började bygga upp stadsmuren, mötte de starkt motstånd. De fick arbeta med den ena handen och hålla i vapnet med den andra (Neh 4:17). Nehemja uppmuntrade folket att fortsätta och sa: ”Var inte bedrövade. Den glädje Herren ger är er styrka.” (Neh 8:10). Esra spelade också en viktig roll i den andliga förnyelsen som folket upplevde under denna tid.
Neh 12:27-47

Frågor för studier och samtal

1/ Israels historia speglas ofta i poetisk form i Psaltaren i Bibeln.
                      -Läs Psalm 137 om den stora förtvivlan folket upplevde i fångenskapen
                      -Läs Psalm 126 om den gränslösa glädjen då de fick lov att återvända hem

2/ Israel upplevde en andlig förnyelsestid i förbindelse med återuppbyggnaden av Templet och av Jerusalem. Det var tydligt att Gud gjorde något nytt. Men alla var inte lika begeistrade. Man upplevde också något av den spänning och konflikt som kommer då det är väckelse. Några är för väckelsen och några är emot. Läs om situationen i Esra 3:10-13 och jämför med andra väckelser som du känner till:
                      -Reformationen
                      -Frälsningsarméns början
                      -Pingstväckelsen
                      -Den karismatiska väckelsen




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar